HowTo #1 – Hogyan szabaduljunk meg a “System Reserved” partíciótól Win 7 alatt

Gondolkoztam rajta indítsak-e külön blogot a HowTo bejegyzéseknek, de egyszerűbb lesz egy blogot fenntartanom.

Ezrével lehet HowTo-kat találni, sőt mivel ennyi van nehéz eldönteni melyiket is kövesse az ember, mert ugye nincsen két egyforma még akkor sem, ha ugyanarra a problémára adnak megoldást. Ezért szoktam több HowTo-ból össze ollózni a nekem szükséges lépéseket.
A másik probléma, ami a bőségből adódik, hogy elég nehezen találom meg újra azt a HowTo-t, ami tényleg segített, és ha többet is meg kell találni, akkor ugyanott vagyok, mint első alkalommal, mert ugye, amihez HowTo kell, azt az ember pont olyan ritkán végzi el, hogy mire újra szüksége lenne rá, nem emlékszik semmire a dologból.

Szóval ez a HowTo inkább saját használatra lesz, a nálam tapasztalt problémákhoz, és a átlagos konfigurációtól eltérő saját rendszeremhez idomulva, de lehet jól jön másnak is.
Ez inkább napló, hogy megtaláljam, ha kell majd máskor is, és az is elég jól jön, hogy fenn van online. Sőt talán a Google is visszaadja nekem ha elfeledkeznék róla.

Először is, hogy miért akartam megszabadulni a System Reserved partíciótól:

Azért, mert nem sikerült úgy telepítenem a Win7-et, hogy a SR partíció ne jöjjön létre. Pedig úgy akartam. Az, hogy valójában hogyan sikerült feltelepíteni elég kalandos történet, és már csak a telepítés után vettem észre, hogy nem úgy sikerült, ahogy akartam a dolgot. (Közben rájöttem, hogy eleve rosszul akartam, de szerencsére, nem fatálisan rosszul. És mostanra már ötletem is van hogyan használom ki ezt a tervezési hibát.)

Megelőzés képen leírom, hogy lehet alapból elkerülni a SR partícióval való szenvedést:

Windows telepítése “System Reserved” partíció létrejötte nélkül

A trükk, előre particionálni kell a lemezt úgy, hogy ne maradjon formázatlan terület a lemezenA külső lemezeket, és egyéb lemezeket, szintén el kell távolítani, vagy azokon se legyen üres hely. Vicces, ha megjelenik rajtuk egy System Reserved partíció. Microsoft forever!

Ezt egy Linux live CD-vel könnyen meglehet oldani, csak keressük a Gparted programot. Az NTFS fájl rendszert is kezeli, mert ugye Windows alá ez kell.

_

Miért is akarok ennyire megszállottan megszabadulni, a System Reserved partíciótól? Nem félek, hogy az átlag ember számára láthatatlan partíció a Microsoft világuralmi törekvésének a része vagy hasonló, sőt tudom, hogy hasznos dologra is képes, de nem engedhetem meg magamnak, hogy elfoglalja a 4 lehetséges elsődleges partíció egyikét, ami egy lemezen lehet.
Van egy partíció, amin a Windows fut, van egy, amin az adatok vannak, (dokumentumok, képek, megnézetlen anime epizódok stb…), van egy Linux partíció, és most kellett még egy. (Azaz a Linux partíciót megfeleztem, és kigyűjtöttem a virtuális gépeket egy külön NTFS partícióra, így Windows és Linux alól is eltudom érni őket. És ami fontosabb, így szem előtt vannak, és nem a dokumentumok és home könyvtárak rejtett mappáiban láthatatlanul. Vagy 100 GB-ot kitettek a virtuális gépek lemezei, kellett már egy szortírozás, az animéim már alig fértek el.)
Jó ideje megakartam tenni ezt a drasztikus lépést, de nem volt hely több partíciónak. Viszont túl nagy része volt ext4 fájlrendszerű a lemeznek, amit csak a linux tudott olvasni. Tehát nem volt választás a System Reserved partíciónak mennie kellett.

_

A System Reserved partíció tartalmazza a Windows bootolásához, (indulásához), szükséges fájlokat, és egyéb helyreállást segítő dolgokat. Meghajtók titkosításához és egyéb esetben szűkség lehet rá, így nem ajánlom az ész nélküli eltávolítását.
Na most ha simán törölnénk a partíciót, többet nem indulna el a Windows, vagy legalább is kéne keresni pár HowTo-t, hogy újra eltudjuk indítani a rendszert.
Ha még elszeretnénk indítani a Windowst, akkor ezeket a boot fájlokat át kell rakni valami máshova.
Adja magát, hogy ez a máshova rendszer partíció legyen, de figyelni kell rá, hogy elsőleges partícióra kerüljön, ne egy kiterjesztett partíción lévő logikai partícióra. (Nálam a rendszer partíció egy logikai, ami egyedül elfoglal egy teljes kiterjesztett partíciót. Na ez volt a tervezési hiba következménye. Szóval én az adat partícióra raktam a bootoláshoz szükséges dolgokat, de ez is olyan mintha a SR partíción lennének. Csak így nem foglal el egy elsődleges partíciót 100 mega miatt. Szóval végül is egy köztes megoldásra jutottam a saját és a MS megoldása között.)

Innentől jönnek a tényleges lépések:

1.) System Reserved partíció felcsatolása

  • Windowsban nyomunk egy start gombot, vagy klikkelünk a start menüre.
  • Sajátgépen (Computer) jobb klikk és ott kiválasztjuk a Kezelés (Manage) menü pontot

  • A baloldali fanézetes akármiben kiválasztjuk a Tárak (nem vagyok biztos benne, hogy ez a neve magyarul, angolul Storage), és ez alatt a Lemezkezelés (Disk Management) pontot.
  • Keressük meg a System Reserved partíciót, ha nem találjuk, lehet hogy rejtett, ezzel a problémával nem találkoztam, és szerintem, ha rejtett, akkor valami más célja is van a partíciónak, én nem ajánlom a további bolygatását, de ekkor is láthatóvá lehet tenni…
  • Jobb klikk a System Reserved partíción.
  • Válasszuk ki a “Meghajtó betűjel és elérésiút módosítása…” (Change Drive Letter and Paths…) vagy hasonló menüpontot.
  • Adjunk hozzá valami betűjelet pl.: E:

Ezután még maradjon nyitva a Számítógép kezelés ablak.
Ha megnyitunk egy fájl kezelőt, eltudjuk érni a partíciót, a megadott betű alatt. A Sajátgépben ott lesz a többi partició mellett. Ha megnyitjuk lesz rajta egy Boot mappa és a gyökérben egy bootmgr fájl.

2.) Boot fájlok másolása

Először csak másoljuk, hogy ne legyen visszafordíthatatlan a dolog.

Na most jön egy lépés amiben nem vagyok biztos mit csinál szerintem kikapcsol valamit, hogy gond nélkül tudjuk a fájlokat másolni, de én pont a másolásnál ütköztem problémába, de arról később:

  • Start menü/gomb.
  • Gépeljünk egy “cmd“-t, de még ne nyomjunk entert.
  • Meg kell jelennie a cmd.exe programnak a start menü listájában.
  • Ezen nyomjunk egy jobb klikket.
  • Válaszuk ki a Futtatás rendszergazdaként (Run as administrator)

  • És ekkor megjelenik a gyönyörű karakteres parancssor:

És kiderül, hogy a Windows 7-nek nem 7-tel hanem 6-tal kezdődik a verziószáma. I love Microsoft!

És most ide kell begépelni dolgokat:

  • Gépeljük be a következő sort: reg unload HKLM\BCD00000000

Nálam nem tett tönkre semmit.

És, ha már itt vagyunk egyszerűbb innen másolni a dolgokat, főleg mivel az az adminisztrátori jog kelleni fog hozzá.
Az E: partíció a System Reserved meghajtó betűjele, ha más azt írjuk a parancsban az E: helyére, amit az első pontban adtunk neki. A C: partíciót úgyszintén a cél partíció betűjelére cseréljük le, ha különbözik. A cél partíció elsődleges partíció legyen:

A C: nálam logikai, és így az S:-re kerültek a fájlok. A kezelés ablakban elég egyértelműen eldönthetjük egy partícióról, hogy elsődleges (primary) vagy logikai (logical), konkrétan oda van írva. Szóval a cél partíciónak elsődlegesnek (primary) kell lennie.

  • Gépeljük be: robocopy e:\ c:\ bootmgr
  • Aztán: robocopy e:\Boot c:\Boot /s

Nálam itt volt egy probléma, a e:\Boot\BCD állományt valami használta, és nem tudtam olvasni. Nem tudom, hogy újra indítgatások esetén lesz-e egy olyan alkalom, amikor a Windows nem használja, és át lehet másolni. Nem kísérleteztem, én biztosra mentem, bejelentkeztem a Linuxban és átraktam a Windows szigorúan őrzött rendszer fájljait, mint bármelyik másikat.
(Ez is feltételezés a részemről, hogy akinek nincsen Linux a Windows-ja mellett, azt nem igazán zavarja SR partíció, megkockáztatom, hogy eddig észre se vette, hogy az ott van.)

3.) A BCD fájl frissítése

Na, ennek a fájlnak a másolása közben volt a probléma. A BCD a Boot Configuration Database (Boot Konfigurációs Adatbázis) rövidítése. Logikus, hogy ezt módosítani kell, hiszen látszólag elég drasztikus dolgot műveltünk a bootolás körül.
Azonban csak egy dolgot kell átírni, hogy hol található a bootmgr (bootmanager) állomány.

  • Gépeljük be a parancssorba:
    bcdedit /store c:\boot\bcd /set {bootmgr} device partition=C:

A C:-k értelem szerűen itt se vannak kőbe vésve, azt írjuk a helyükre, ahova másoltuk a fájlokat.

_

Most kétszer is megvannak a boot fájlok, de még mindig a System Reserved partícióról fog bootolni a rendszer. A partíciókon van egy “flag”, a “boot flag”, ami azt jelzi van-e azon a partíción bootmanager. Na ezt kell átrakni a régiről az új partícióra.

4.) Boot flag-ek állítása

Ehhez vissza kell térni a Kezelés ablakba. Itt intuitívan jobb klikkelhetünk a kívánt partíción, de ezután az intuícióval nem sokra megyünk:

  • Jobb klikk a bootolandónak megjelölendő partíción.
  • Partíció megjelölése aktívként (Mark particion as active).

És ezután a Windows a kívánt partícióról fog bootolni, a System Reserved eltávolítható, vagy akármi más csinálható vele, ami a beteges fantáziánktól csak kitelik.
De azért én még egyszer újraindítottam a rendszert mielőtt töröltem volna a partíciót.

5.) Rendszerbetöltő frissítése

A partíciókon kívül a lemeznek is van egy boot szektora, ott is kell állítgatni ezt-azt. Főleg egy több operációs rendszeres lemezen. Ezt kezelik a rendszerbetöltők, pongyolán. Lehet, hogy erre a lépésre már nem lesz szükség, ha van rá szükség, az könnyen észre vehető.

Én nem vagyok ismerős csak a GRUB-bal azt meg elintéztem egy a linux terminálban kiadott: sudo update-grub paranccsal, és a GRUB észrevette, hogy a bootflag át került az sda3-ról az sda2-re.

  • Jelentkezünk be a Linux felhasználói fiókunkba, nem is kell grafikusan.
  • Ha grafikusan jelentkeztünk be indítsunk egy terminált.
  • Adjuk ki a következő parancsot: sudo update-grub
  • Írjuk be a root jelszót.

Gondolom más rendszer betöltőknél is van frissítés parancs, és azok is leolvassák a bootflageket.

_

(Source: ) A HowTo, ami alapján megírtam a sajátom, ez volt.

A plágium botrány megelőzése mellett linkelem még azért, mert van benne példa egy másik rendszer betöltő átállítására, és van ott egy link egy HowTo-ra, ami arról ír hogyan kell helyre állítani a tönkre ment Windowsos boot szektorokat, ez se jön rosszul esetenként: :D

Reklámok
Kategória: HowTo, Informatika, Napló
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

